2024 Fall semester

西中奈々(政策・メディア研究科修士2年)

牧野渚(政策・メディア研究科修士2年)

フェル レイチェル(政策・メディア研究科修士2年)

クレシ 明留(政策・メディア研究科修士1年)

ドヌヴォシ レヌマリアストリドエセナム(政策・メディア研究科修士1年)

劉 山荻(政策・メディア研究科修士1年)

ティノコ ペレス パブロ(政策・メディア研究科修士1年)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科後期博士課程3年)

遠藤杏(大学院政策・メディア研究科後期博士課程2年)

烏雲 達来 WUYUN(大学院政策・メディア研究科後期博士課程1年)

ナフェ(ィ)サ パルハティ(大学院政策・メディア研究科後期博士課程1年)

2024 Spring Semester

チェンペイホウ(政策・メディア研究科修士2年)

牧野渚(政策・メディア研究科修士2年)

王竹秋(政策・メディア研究科修士2年)

高 シンエツ(政策・メディア研究科修士1年)

フェル レイチェル(政策・メディア研究科修士1年)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程3年)

遠藤杏(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程1年)

西中奈々(政策・メディア研究科修士2年)

2023 Fall Semester

王竹秋(政策・メディア研究科修士2年)

徐子惠(政策・メディア研究科修士2年)

木村初穂(政策・メディア研究科修士2年)

川田アマンディーン(政策・メディア研究科修士2年)

中山萌子(政策・メディア研究科修士2年)

佐々木健(政策・メディア研究科修士2年)

チェンペイホウ(政策・メディア研究科修士2年)

高 シンエツ(政策・メディア研究科修士1年)

フェル レイチェル(政策・メディア研究科修士1年)

中村 雄一(政策・メディア研究科修士1年)

遠藤 杏(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程1年)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程2年)

2023 Spring Semester

室川大祐(政策・メディア研究科修士1年)

王竹秋(政策・メディア研究科修士1年)

徐子惠(政策・メディア研究科修士2年)

木村初穂(政策・メディア研究科修士2年)

西中奈々(政策・メディア研究科修士2年)

川田アマンディーン(政策・メディア研究科修士2年)

Dildar Serdaly (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

中山萌子(政策・メディア研究科修士2年)

佐々木健(政策・メディア研究科修士2年)

賴欣宏(政策・メディア研究科修士2年)

チェンペイホウ(政策・メディア研究科修士2年)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程2年)

Zilola Kozimova (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Chrysoula Panagiotidou (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

2022 Fall semester

徐子惠(政策・メディア研究科修士1年)

木村初穂(政策・メディア研究科修士1年)

西中奈々(政策・メディア研究科修士1年)

川田アマンディーン(政策・メディア研究科修士1年)

賴欣宏(政策・メディア研究科修士2年)

Dildar Serdaly (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

佐藤智奈津(政策・メディア研究科修士2年)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程2年)

Estelle Rust (3nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Yaeko HORI (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Zilola Kozimova (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Chrysoula Panagiotidou (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

張珵珵(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程退学)

2022 Spring Semester

徐子惠(政策・メディア研究科修士1年)

木村初穂(政策・メディア研究科修士1年)

西中奈々(政策・メディア研究科修士1年)

川田アマンディーン(政策・メディア研究科修士1年)

中山萌子(政策・メディア研究科修士1年)

佐々木健(政策・メディア研究科修士1年)

賴欣宏(政策・メディア研究科修士1年)

チェンペイホウ(政策・メディア研究科修士1年)

佐藤智奈津(政策・メディア研究科修士2年)

Kateryna Pradied (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

梁梨花(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程1年)

Zilola Kozimova (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Estelle Rust (3nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Yaeko HORI (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Chrysoula Panagiotidou (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

張珵珵(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程退学)

Prof. Li Wei × 多言語多文化共生社会Academic Project

■2021/11/19
研究計画報告 Presentation of research plan ‘Critical action research; translanguaging space co-created and lived by students and teachers in Academic Project (Multilingual and Multicultural Society)’(担当:Yaeko, Prof. Sugihara, Prof. Baba and Prof. Fujita)
研究計画報告 Presentation of research plan ‘Translanguaging space: multilingual practice of Chinese netizen’(担当:Teitei)
研究計画報告 Presentation of research plan ‘Investigation on the applicability of translanguaging to the language retention and the heritage language education in Japan’(担当:Prof. Baba)
研究計画報告 Presentation of research plan ‘Translanguaging and Indigenous Aynu Language Revitalization Efforts in Digital and Physical Japan’(担当:Prof. Fujita)

Last school year, we had the privilege of listening to Prof. Li Wei*’s special lecture on a new theory of language, “translanguaging” (as he is one of the pioneer researchers who has been developing the theory while based in applied linguistics). Based upon the valuable experience, this year we had a special session with him, called “Prof. Li Wei × 多言語多文化共生社会Academic Project”. The purpose of this session was to have an opportunity for some AP members to present research plans utilizing translanguaging perspective and receive comments and advice from Prof. Li Wei. To note, we welcomed Prof. Kato, Dean of Graduate school of Media and Governance at SFC campus of Keio University, in our AP from this event on.
There were four research plans presented by AP members: (1) Critical action research; translanguaging space co-created and lived by students and teachers in Academic Project (Multilingual and Multicultural Society) by Yaeko/myself, Prof. Sugihara, Prof. Baba and Prof. Fujita; (2) Translanguaging space: multilingual practice of Chinese netizen by Tei Tei; (3) Investigation on the applicability of translanguaging to the language retention and the heritage language education in Japan by Prof. Baba; and (4) Translanguaging and Indigenous Aynu Language Revitalization Efforts in Digital and Physical Japan by Prof. Fujita. After the presentations, Prof. Li Wei provided each presentation with comments and possible directions each research could be explored. In addition, he underscored some notes for the event as a whole. In particular, he highlighted the interdisciplinarity that this AP embraced and he encouraged us to celebrate such educational environment! It was a refreshing note for me, because sometimes we take what we have at SFC for granted (including unique interdisciplinary seminars such as Academic Projects).
While each research plan gets materialized at its own pace, we hope to have an opportunity to report the process of research to Prof. Li Wei in the coming school year in 2022.
(文責:Yaeko)

* Prof. Li Wei is currently Director and Dean of the University College London Institute of Education which hosts a large interdisciplinary Centre for Applied Linguistics, covering areas of research in applied linguistics and language education and has been my external supervisor for PhD thesis.

2021 Fall semester

佐々木健(政策・メディア研究科修士1年)

賴欣宏(政策・メディア研究科修士1年)

チェンペイホウ(政策・メディア研究科修士1年)

Kateryna Pradied (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

北村涼太(政策・メディア研究科修士2年)

Zilola Kozimova (2nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Estelle Rust (2nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Yaeko HORI (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

張珵珵(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程3年)

Panagiotidou Chrysoula (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

2021 Spring semester

Kateryna Pradied (1st year, Graduate School of Media and Governance)

Bingjie Zhou (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

Jihye Kim (2nd year, Graduate School of Media and Governance)

北村涼太(政策・メディア研究科修士2年)

Siyan Dang (1st year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Zilola Kozimova (1st year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Hafsa Rifki (2nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Yaeko HORI (2nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Estelle Rust (2nd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

張珵珵(大学院政策・メディア研究科 後期博士課程3年)

Panagiotidou Chrysoula (3rd year Doctoral student, Graduate School of Media and Governance)

Gaynor MacDonald博士オンラインセミナー Online seminar by Dr. Gaynor MacDonald

■2021/03/26
Dr. Gaynor MacDonald(University of Sydney), ‘Race-shifting in Australia: how the movement that encourages non-Aboriginal people to identity as “Aboriginal” shifts the relations between indigenous peoples and the settler nation state’

On the 26th of March, our Academic Project held an informal Seminar with a presentation by Dr. Gaynor Macdonald, Honorary Senior Lecturer at the University of Sydney. Dr. Macdonald gave a presentation on Race-Shifting in Australia, where those who have not grown up in Aboriginal Australian communities claim an Aboriginal Australian identity. This phenomenon reveals the complex situation surrounding Indigenous identity, community, and the impacts such claims have on grassroots Aboriginal people’s actions in regard to Aboriginal culture and law. ‘Race-Shifting’ is occurring in predominately urban and high-income areas of Australia. While difficult for non-Aboriginal people to recognise, it is easily identifiable by grassroots Aboriginal people, and has significant impact as a new form of colonisation. It impacts population, income, education, and residence statistics which in turn influences the allocation of resources and programs designed to address disadvantage away from those who need it. In addition, the ability for one to race-shift brings to light the ways in which dominant legal definitions and policies of recognising Aboriginal identity do not necessarily reflect the laws and modes of recognition used by Aboriginal people themselves. This enlightening Seminar presented a case in which ongoing impacts of colonial attitudes and colonising processes are still occurring, despite attempts to address them.(文責:Estelle)